Locatie | Stadkamer Centrum, Christa Westerhofzaal |
Categorie | Volwassenen |
Prijzen |
|
Download | Toevoegen aan agenda |
Scherpe hoeken, vervreemdende perspectieven, beklemmende kaders. De schilder Max Beckmann hanteert allerlei technieken om de ruimte in zijn schilderijen naar zijn hand te zetten. Het geschilderde beeldvlak is zijn domein; door te schilderen krijgt Beckmann grip op de werkelijkheid, die voor hem uit fysieke maar ook spirituele dimensies bestaat. Met zijn unieke verbeelding van de ruimte behoort hij tot de meest eigenzinnige en unieke kunstenaars van de twintigste eeuw.
Max Beckmann stopt zijn schilderijen vol beelden en betekenissen, die niet direct te ontrafelen zijn. Zijn schilderijen zijn geladen, intellectueel, spiritueel. Maar net zo goed is de in Duitsland geboren Beckmann een mondaine 'man van de wereld', die in zijn werk de invloeden van de moderne tijd verwerkt. Hij dompelt zich onder in eigentijdse vormen van amusement: de magische wereld van theater, circus en cinema zijn belangrijke impulsen. Technologische ontwikkelingen in de film bieden letterlijk nieuwe perspectieven; ontwikkelingen die hij op de voet volgt en herkenbaar zijn in de wijze waarop Beckmann zelf naar de wereld gaat kijken. Fragmenten uit enkele invloedrijke producties uit deze tijd zijn te zien in de expositie Universum Max Beckmann (tot en met 27 mei in het Kunstmuseum in Den Haag).