Locatie | Stadkamer Centrum |
Categorie | Alle leeftijden |
Cultuur | |
Download | Toevoegen aan agenda |
Sinds de komst van de Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij (NCS) in 1864 hebben de spoorwegen rond Zwolle zich zo ontwikkeld, dat je uiteindelijk per spoor in acht richtingen kon reizen. Per paardentram kon je door Zwolle rijden en met de stoomtram in drie richtingen de stad uit. Zwolle was en is nog steeds een belangrijk spoorwegknooppunt. Tot het midden van de jaren vijftig waren voor het stoombedrijf de nodige tractie-inrichtingen voorhanden, zoals een watertoren en de daaraan aangesloten waterkolom men, kolenpark, draaischijven en locomotiefloodsen.
Zeer belangrijk was natuurlijk ook de grote spoorwegwerkplaats en sinds 1906 het grote rangeerterrein tussen het station en de IJssel. Tegenwoordig rijden er geen trams meer en bestaat de spoorlijn naar Apeldoorn niet meer, maar kun je dankzij de komst van de Hanzelijn nog steeds per trein in acht windrichtingen reizen. Vanavond krijg je een indruk van de spoor- en tramwegen in Zwolle in de loop van de tijd en met al zijn veranderingen tot en met de afgelopen jaren. Presentatie door Geert de Weger.
De lezingen en presentaties van NVBS Zwolle vinden elke 2e woensdag van de maand plaats. Elke maand is er een onderwerp over het rail- en spoorwezen.
Meer informatie is te vinden op de website van NVBS Zwolle
Deelname kost 3 euro, contant te betalen aan de zaal.